Παρασκευή, 10 Οκτωβρίου 2014

Σωστή Διατροφή στην ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Οι γυναίκες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης πρέπει να ακολουθούν ισορροπημένη διατροφή και έναν τρόπο ζωής που θα βελτιώνει την υγεία των ίδιων,αλλά και θα μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαταραχών στο έμβρυο όπως γενετικών ανωμαλιών, καθυστερημένης ανάπτυξης, ακόμα και χρόνιων προβλημάτων στη μετέπειτα ζωή του.Οι κύριες παράμετροι του υγιεινού τρόπου ζωής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης περιλαμβάνουν:

  • Επιθυμητή αύξηση του σωματικού βάρους
  • Κατάλληλη σωματική δραστηριότητα - άσκηση
  • Κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων
  • Έγκαιρη συμπληρωματική χορήγηση βιταμινών και ανόργανων στοιχείων
  • Αποφυγή καπνίσματος και αλκοόλ
  • Ασφαλή επεξεργασία και παρασκευή  των τροφίμων              
Οι ενεργειακές ανάγκες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης κυμαίνονται από 2.200- 2.900 θερμίδες ημερησίως για τις περισσότερες γυναίκες.Ωστόσο πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν κάποιοι παράγοντες π.χ. ηλικία,βάρος και να εξατομικεύονται οι συστάσεις αυτές.



Διατροφικές οδηγίες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης:

Σύμφωνα με τις επίσημες διαιτητικές οδηγίες, οι έγκυες πρέπει να καταναλώνουν ποικιλία τροφίμων ανάλογα με τις διατροφικές συνήθειες κάθε εθνικότητας για την κάλυψη των αναγκών σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά και για την αύξηση  βάρους τους.Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει να προτιμούν δημητριακά ολικής αλέσεως, κίτρινα και πράσινα λαχανικά και φρούτα για την κάλυψη των αναγκών σε θρεπτικά συστατικά και διαιτητικές ίνες.Το κρέας, τα πουλερικά, τα θαλασσινά, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί είναι σημαντικές πηγές πρωτεϊνών αλλά και ψευδαργύρου, σιδήρου και μαγνησίου.
Οι γυναίκες με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να αντικαταστήσουν το γάλα με γαλακτοκομικά προϊόντα με μικρότερη συγκέντρωση λακτόζης όπως: το τυρί, το γιαούρτι, ή γάλα με προσθήκη του ενζύμου λακτάση.
Οι έγκυες χρειάζονται 8 -10 φλιτζάνια υγρά ημερησίως για την κανονική ενυδάτωση.
Θα πρέπει επίσης να συμπεριλάβουν στην καθημερινότητα τους 30 λεπτά μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα, τις περισσότερες,αν όχι όλες τις ημέρες της εβδομάδας.

Κατάλληλη και έγκαιρη λήψη συμπληρωμάτων:

Η πρόσληψη μεγαλύτερης ποσότητας  τροφής για την κάλυψη των αναγκών σε θερμίδες, επαρκεί συνήθως για την κάλυψη των αναγκών όσον αφορά τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά.Αυτό φυσικά ισχύει αν η έγκυος τρέφεται σωστά! Ωστόσο, τα συμπληρώματα διατροφής ενδείκνυνται για ορισμένα θρεπτικά συστατικά όπως:

  • Φυλλικό οξύ ή φολικό: 600μg για την αποφυγή ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα
  • Σίδηρος :η έλλειψη σιδήρου στην εγκυμοσύνη αυξάνει τον κίνδυνο γέννησης βρέφους χαμηλού σωματικού βάρους,πρόωρου τοκετού και περιγεννητικής θνησιμότητας.
  • Ψευδάργυρος και χαλκός:  για τις γυναίκες που λαμβάνουν συμπληρώματα με περισσότερα από 30 mg σιδήρου ανά 24ωρο συνίσταται η λήψη συμπληρωμάτων 15mg ψευδαργύρου και χαλκού
  • Ασβέστιο και Βιταμίνη D ως επαρκής πρόσληψη ασβεστίου θεωρούνται τα 1000-1300mg ημερησίως.Η πρόσληψη βιτ.D σαν συμπλήρωμα είναι ιδιαίτερα σημαντική στις βόρειες περιοχές κατά τη διάρκεια του χειμώνα καθώς η έκθεση στο ηλιακό φως μπορεί να μην είναι επαρκής.      




         Πηγές:
  1. Insitute of medicine, nutricion during pregnancy, part I :weight gain part II : Supplements.Washington,DC:National Academy press,1990.
  2. Shaw,G.M., et al.,Risks of orofacial clefts in children born to women using multivitamins containing folic acid periconceptionally. Lancet ,1995. 346 (8972): p.393-6
  3. King,J.C., Physiology of pregnancy and nutrient metabolism.Am J Clin Nutr,2000.71(5suppl):p. 1218-25
  4. Kind,K.L., V.M.Moore, and M.J. Davies, Diet around conception and during pregnancy effects on fetal and neonatal outcomes. Reprod Biomed Online, 2006. 12: p.532-541
  5. Beard,J.L., et al.,Maternal iron deficiency anemia effects postparum emotions and cognition.J Nutr,2005. 135(2) : p. 267-72
  6. Insitude of medicine,Dietary Reference Intakes for Calcium,Phosphorus,Magnesium,Vitamin D, and Fluoride.Washington,DC:National Academy press,1997.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου